ДИГИТАЛНА НАСТАВА У АНАЛОГНО ВРЕМЕ

Ово је осврт на прве дане када су постављани темељи за наставу на даљину преко интернета у Србији.

Било је то пре две и по деценије у Истраживачкој станици Петница
Србија је далеке 1995. године била у изузетно тешкој економској, међународној и политичкој ситуацији и под санкцијама. Интернет је тада захваљујући сналажљивим информатичарима ипак стигао у Петницу. 
У то време на целој планети је било само 1% прикључених на интернет. У Србији тада, због санкција, није било комерцијалног интернета. Постојао је интранет у неколико универзитетских центара. Тада још није постојао претраживач Гугл. Он се појавио три године касније. 
Настава се на свим нивоима углавном одржавала у аналогном окружењу. Мало је школа имало рачунаре, а успостављање везе ка интернету кренуло се скромно од 1997. године коришћењем аналогних модема веома мале брзине. Дигиталне телефонске централе су постојале само у великим градовима. На приступачне лаптопове, таблете и мобилне телефоне морало се дуго чекати. 
У таквим условима, који су данашњим ученицима тешко замисливи, у Истраживачкој станици Петница кренуло се у акцију организовања наставе на даљину уз помоћ интернета. У то време нису постојали термини као што је дигитална трансформација наставе, дигитални уџбеници и онлајн настава.

 
Потреба за наставом на даљину указала се због већег интересовања полазника за наставним садржајима него што је било расположивих места за пријем на семинаре географије у Петници. Неки од позваних полазника су изостајали са појединих семинаре па је и за њих постојала потреба да наставом на даљину надокнаде пропуштена предавања у Петници. Постојао је значајан број ученика у нашој дијаспори који није могао да похађа семинаре у Петници који су тада држани четири пута годишње.


Чим се Истраживачка станица прикључила на интернет било је јасно да је захваљујући новој глобалној мрежи могуће остварити велике иновације у настави. Одмах смо то препознали као будућност образовања.

Да би овај велики пројекат започели било је потребно написати бар један  уџбеник за полазнике семинара у Петници и дигитализовати га. Током 1995. године је написана књига "Како посматрати Сунце",  штампана наредне године, а у дигиталној верзији умножавана исте године на флопи и ЦД дисковима. Њену верзију у ПДФ формату погледати овде: http://knjigasunce.petnica.rs/izdavac/kakoposmatratisunce.pdf


Књига је поред Гофер сервиса урађена у HTM формату 1996. године. Прва поглавља су постављена на интернет 01. јуна, а комплетна књига 1. септембра исте године. У то време је постојао само један познати, али слаб, интернет претраживач Yahoo, па аутор није успео да нађе неку онлајн дигиталну књигу као добар узор. Пошто у Србији није било комерцијалних провајдера књига је постављена на страни сервер на коме се и данас налази прва верзија. 

Прве године настава на даљину је била за малобројне заинтересоване ученике и астрономе аматере у иностранству јер у Србији није било услова да се користе дигитални онлајн наставни материјали. Комерцијални интернет је стигао у Србију током децембра 1996. године и од тада се полако на глобалну рачунарску мрежу прикључују ученици са наших простора.

Прва дигитална књига је била намењена за полазнике семинара географије и астрономије. Дигитално издање се може видети на адреси: http://knjigasunce.petnica.rs



Књига спада у отворене уџбенике за неформално образовање јер је њено коришћење било слободно од првог дана. 

Дигитална онлајн књига (http://knjigasunce.petnica.rs) је поред комплетног садржаја из штампане верзије имала иновације као што су питања за проверу наученог, проблемски задаци за самосталан рад које су ученици решавали код куће, анимације, много прилога и екстерних линкова. У дигиталној верзији књиге налази се велики број хиперлинкова тако да се она не чита само линеарно него је текст међусобно повезан са веома добром навигацијом. Израда ове дигиталне књиге је била тада веома сложена јер није било добрих едитора за израду веб страница као данас.

Захваљујући сервисима интернета који су постојали крајем прошлог века било је могуће организовати наставу на даљину за све даровите и заинтересоване ученике. Настава је била могућа током целе године без обзира где су се ученици налазили. Двосмерна комуникација је тада успешно остваривана помоћу електронске поште. Полазници онлајн курса су поред дигиталног уџбеника добијали и друге дигиталне материјале на свој имејл. Главни практичан задатак им је био да сваког ведрог дана посматрају Сунце уз дурбин или телескоп, изброје групе пега, класификују их, нанесу податке на графикон и на крају све то пошаљу имејлом у Петницу. У књизи су описане и методе посматрања помрачења Сунца као и других занимљивих појава повезаних са нашом матичном звездом. Био је то велики напредак у односу на класичну наставу у то време.

Иако није мењана скоро две и по деценије дигитална књига о методама посматрања Сунца у аматерској пракси може се и данас погледати на рачунару, таблету или мобилном телефону. Добро је оптимизована па се веома брзо отвара са било ког уређаја што није случај са неким најновијим дигиталним уџбеницима.

Сећања на та времена су делимично избледела због великог протока времена, али су искуства веома драгоцена и могу данас да буду подстицај млађим генерацијама наставника који држе онлајн наставу у неупоредиво бољим условима.  Данас су им скоро сви ученици на Интернету, са савременим мобилним телефонима, 4Г мрежом и одрасли у дигиталном окружењу. Наставницима су данас на располагању већ готови дигитални уџбеници уз велики број одличних и бесплатних платформи за пуну онлајн наставу, а школе су повезане на добру АМРЕС мрежу.



Покретање овог пројекта је била практична показна вежбе за наставу на даљину. Резултат је постављање темеља за велике промене у образовној пракси

Ово подсећање објављујем јер су прошле две и по деценије. Већина аутора који данас дигитализују књиге у то време били су тек рођени па се почетака дигиталне трансформације наставе, из разумљивих разлога, не сећају. Обустава наставе по школама због пандемије анимирала је просветне власти од 2020. године да се потпуно посвете онлајн настави. Ми смо у Петници пре две и по деценије схватили да ће настава на даљину преко интернета значајно унапредити наставу и решити многе проблеме у непредвидивим околностима што се показало као тачно.

Коментари

Популарни постови са овог блога

БИБЛИОГРАФИЈА